Det är nittiotal och Ida Backlund, två äpplen hög, övertygar hennes mamma om att det är dags att klippa av lockarna och nu själv hänges åt lågstadietrenden, the real deal, pottan. Där börjar den egentliga historien om Rapunzel of Sweden. Inte på banken, inte i storstan, utan i det lilla samhället Grönåker i norra Sverige, en kall vinterdag 1992.
När Ida Backlund väl klippt till den moderiktiga pottan var det försent för att ändra sig. Substituten på den här tiden stavades keps, möjligtvis mössa, internet var fortfarande en fluga och begreppet löshår var förknippat med peruk snarare än guldlock. Lite väl tidigt att börja en entreprenörsbana tänker kanske ni. Och ja, så var det. Men från den dagen skulle det ta många år innan Idas hår växte ut igen, det blev aldrig längre än till hakan, möjligtvis till axlarna, och när Ida väl blev äldre kom hennes stora längtan att omsättas till så mycket mer än bara en avlägsen dröm.
Femton år senare, 2007, har pottan gått ur tiden. Idas hår är fortfarande inte i närheten av vad det var när hon klippte av det och hon känner att det är dags. Hennes företagsidé har precis fått en ny investerare, efter att den ratats av banken. Stefan Lövgren tror på Idas drömmar och Ida själv har kommit på det perfekta namnet, Rapunzel. Efter en lång tids jakt efter det perfekta löshåret har hon sett ett stort hål på marknaden. Hon vet precis hur hon vill att företaget inte ska se ut och exakt vilken typ av hår hon är ute efter. Ida vill ge alla sina kunder en produkt av högsta kvalitet, hon vill att kunderna ska få den bästa möjliga service på vägen och samtidigt känna sig trygga med hela produktionskedjan.
På de grunderna byggde Ida upp Rapunzel of Sweden och de följer med oss än idag, tio år senare.
Rapunzel of Sweden vuxit till en global aktör med kunder över hela världen utan att tappa fokus på sina kärnvärden, service, kvalitet och trygghet. Håret har prisats av kändisstylister i Hollywood och använts flitigt på ett antal namnkunniga a-list celebriteter i landet på andra sidan atlanten. Samma högkvalitativa hår har också hjälpt hundratusentals återvändande kunder att förstärka sin röst och skapa just sitt uttryck. Sin potta, page eller midjelånga längder.
Idag sitter Ida i bolagets styrelse och hjälper fortfarande människor att förverkliga sina drömmar. Den uppdaterade pottan har kommit tillbaka, löshår har blivit en accepterad accessoar och internet, ja… Ord är överflödiga.