Retur & Reklamation

Vi på Rapunzel of Sweden vill att du som konsument ska känna dig trygg att handla hos oss, därför har du alltid rätt att ångra ditt köp och reklamera fel till oss. Vid utnyttjandet av ångerrätten står du själv för eventuell fraktkostnad för återsändandet av varan. Du är ansvarig för att varorna skickas tillbaka i oförändrat skick. Denna retur-/reklamationspolicy gäller endast online-köp, vid butiksköp vänligen kontakta respektive butik.

Vid reklamation eller retur är det extra viktigt för dig som kund att tänka på följande:
 
Löshår är en hygienprodukt och får därför inte fästas i håret för att en eventuell retur ska kunna godkännas. Produkten ska returneras med hela originalförpackningen. Om produkten är plomberad (med t.ex. ett guldband eller liknande) får plomberingen inte tas bort.
 
Vid en reklamation måste du alltid skicka tillbaka hela produkten (alla paket) för att vi ska kunna ge dig full återbetalning. Vid en reklamation kan vi tyvärr inte stå för eventuella kostnader som du haft i samband med insättning av håret.

RETUR

30 dagars öppet köp från att varan har skickats från oss. Alla returer skall returneras enligt följande:
  1. Packa varan väl i produktens originalförpackning. Skicka tillbaka i samma emballage varan kom i, alternativt eget yttre emballage.
  2. Använd vårt returformulär och returfraktsedel som bifogats med din leverans.
  3. Bifoga returformuläret tillsammans med din order.
  4. Lämna in paketet på närmsta DHL-ombud. Spara kvittot.
  5. Vi bearbetar din retur inom 14 dagar efter vi mottagit den och skickar dig ett mejl när returen är färdigbearbetad.

OBS! Vi debiterar 50 kronor för returfrakten vilket justeras vid återbetalningen. Returfraktsedeln är giltig i 30 dagar fr.o.m. leveransdatum.  

Om du använder din egen fraktsedel vid retur, rekommenderar vi att du skickar din retur som ett spårbart paket då vi inte kan ansvara för försvunna paket. Skickas din retur till ett ombud, vänligen kontakta kundservice.

ÅTERBETALNING

Rapunzel behandlar ditt ärende inom 14 dagar. Återbetalning sker med samma betalsätt som användes vid köp: till kreditkort eller via Klarna/PayPal/Swish. Vid fakturabetalning korrigeras/makuleras din faktura. Vid betalning med Klarna faktura: Meddela Klarna om din retur och be om att få obetald faktura pausad. En bekräftelse skickas till dig via e-post när returen registrerats hos oss. Återbetalning av godkänd retur tar därefter ca 1-5 bankdagar.

Vid helretur återbetalas även standardfrakten. Extra tjänster som expressfrakt återbetalas inte. Vi debiterar 50kr för returfrakten.
 

RETUR AV FARLIGT GODS

En del av våra produkter innehåller lättantändliga ämnen och är därför belagda med särskilda retur- och leveransrestriktioner. Detta framgår i informationen om produkten och gäller t.ex. borttagningsmedel för löshår. Dessa produkter är testade för att säkerställa att de är ofarliga att använda. Vid retur på annat sätt än med Rapunzels returfraktsedel, vänligen kontakta kundtjänst.

BYTE AV VARA

Vid önskat byte av vara, följ instruktionerna för retur. Genomför en ny order.

REKLAMATION

Om din vara är defekt har du rätt att skicka in varan så att vi kan analysera den. Du har rätt att reklamera elektroniska produkter inom ett år fr.o.m. beställningsdatum. Reklamationer av löshår skall göras inom skälig tid från det att varan tagits i bruk. Är din vara felaktig måste hela varan returneras tillbaka till oss. Bifoga då en full beskrivning av felet på varan. Varan analyseras sedan av vår reklamationsavdelning som kontaktar dig via mejl när ärendet utretts. Varan ska vara torr och ren när den skickas in.

Gör såhär för att reklamera din vara:
  1. Packa varan väl i samma paket/påse som den kom i. Alternativt använd egen förpackning/låda.
  2. Skriv ut/skriv av vårt förtryckta reklamationsformulär.
  3. Bifoga en full beskrivning av felet på varan.
  4. Skicka reklamationsformuläret tillsammans med hela den vara/varor du önskar reklamera, till: Rapunzel of Sweden AB, Fanérgatan 14B, 56633 Habo, Sweden.
  5. Lämna in paketet på närmsta postkontor. Spara kvittot. Vid godkänd reklamation återbetalas returfrakten. Vänligen skicka in ett foto av postkvittot till returns@rapunzel.com för återbetalning.

OUTLÖST PAKET

Ett outlöst paket debiteras med returfraktkostnaden (50 kr) samt att fraktkostnaden för beställningen inte återbetalasDetta för att täcka kostnader för ett outlöst paket. Ditt paket ligger normalt kvar på ombudet i 9-14 dagar innan det skickas tillbaka till vårt lager. 

GARANTI

Rapunzel of Swedens äkta hår är noga utvalt och kvalitetstestat för att du ska känna dig trygg när du handlar av oss. Därför har vi också garanti på alla våra extensions. För hår i Originalkvalitet gäller garantin i 1 månad och för hår i Premiumkvalitet gäller 5 månader. Garantin täcker att håret inte blir ovanligt tovigt och frissigt. Viss självfall kan förekomma då vi enbart använder oss av äkta hår.
Slitage på grund av styling med värmeverktyg och felaktig skötsel täcks inte av garantin då detta alltid gör skada på både dina extensions och ditt egna hår. Garanti för själva isättningen av extensions gäller enbart när du gjort det på någon av våra egna konceptsalonger i Stockholm, Malmö, Göteborg eller Helsingfors.

Som regel har du tre års reklamationsrätt från inköpstidpunkten. Garantitid för produkter med begränsad hållbarhet, vilket inkluderar hårförlängningar, är dock betydligt kortare. Reklamationer kan därför enbart godkännas inom respektive garantitid från det att du mottagit din vara.

Skulle du upptäcka något fel på produkten eller har något klagomål är det viktigt att du kontaktar Rapunzel of Swedens kundtjänst så fort som möjligt efter du har tagit emot din vara. Vi önskar dig en fantastisk upplevelse med ditt nya hår! Vi finns alltid här för dig om du har frågor eller funderingar eller vill ha hjälp att välja rätt metod och färger som passar just dig.