Vi använder cookies. Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies.
Mer info
Jag förstår
Trygg E-Handel
SEK
  • $ USD
  • £ GBP
  • € EUR
  • SEK
  • NOK
  • DKK
  • € EUR
  • € EUR
  • € EUR
  • PLN
  • € EUR
  • € EUR
Rapunzel of Sweden - Ledande inom löshår och hårförlängning
Din varukorg
Din varukorg är tom

Köpvillkor

2016-10-25

Rapunzel of Sweden AB
Org. Nr: 556732-5047
Etablerat: 2007

Postadress: Box 3174, 90304 UMEÅ, SWEDEN
E-post:  info@rapunzelofsweden.com
Telefon: 090 70 68 92

Allmänna villkor

Priser och betalning

Leveranser

Retur, ångerrätt, byte och reklamation

Produktansvar
Privat Policy
Force Majeure

Allmänna villkor

Följande allmänna villkor är tillämpliga på alla avtal som du sluter med Rapunzel of Sweden AB, 556732-5047 (nedan kallad Rapunzel). Genom att beställa accepterar du dessa villkor oavsett om din beställning sker i webshop eller över disk. Beställningar som görs av personer under 18 år bedöms enligt gällande regler för kontantköp och skall ha målsmans godkännande för beställning. Rapunzel förbehåller sig för eventuella tryckfel i text och bild samt fel i produktspecifikation, på samtliga produkter i sortimentet. Vid eventuella fel i angivande av lagersaldo förbehåller sig Rapunzel rätten att korrigera detta i efterhand. För att du ska få ut det mesta av din vara bör du följa våra skötselråd. Läs mer på vår hemsida eller kontakta gärna vår kundtjänst om du har frågor.

Kontakta vår kundtjänst om du är missnöjd med varor som du har beställt online från vår hemsida. Om du trots detta inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller till EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning: http://ec.europa.eu/odr. Vi avser att medverka vid tvistlösningsförfarandet.
 
Allmänna reklamationsnämnden 
Box 174 
101 23 Stockholm 
 
Eventuella tvister som inte kan lösas av parterna prövas av Allmänna Reklamationsnämnden, http://www.arn.se/ Box 174, 101 23 Stockholm, vars rekommendationer vi avser att följa.

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. Utöver varans pris så kan det eventuellt tillkomma kostnader för betalning och leverans beroende på ditt val. Information om villkor samt pris för leverans och betalsätt framgår tydligt i kassan. Innan du godkänner din beställning och godkänner att du ska betala för din order kommer beställningens totalsumma tydligt att framgå. Kampanjer eller prisnedsättningar kan ske antingen direkt på produkten eller vid angivande av rabattkod i kassan. Våra kampanjer och erbjudanden gäller så lång lagret räcker eller till och med angivet slutdatum.

Kortbetalning

Hos oss kan du handla med ditt Visa, Mastercard, Diners, eller American Express godkänt för internethandel, via DIBS betalväxel. Inga extra avgifter tas ut.  Aktuellt belopp reserveras direkt på ditt kort, men kommer inte att debiteras förrän varorna skickas till dig. Betalväxeln (Dibs) som all kortbetalning går igenom uppfyller kraven för PCI-DSS.  Vi förbehåller oss rätten att kontrollera betalkortets giltighet, att utrymme för debitering av orderns värde finns, samt att innehavarens adressuppgifter stämmer. Vi kan neka köp till följd av dessa uppgifter.

FAKTURABETALNING

För att handla med Klarna görs en upplysning på att du är kreditvärdig, samt att alla dina angivna uppgifter stämmer överens med ditt personnummer och folkbokföringsadress.
Fullständiga villkor finns i kassan eller att läsa nedan.
Faktura 14 dagar
Konto/Delbetalning
Klarna Kampanj
Vi har genom vårt samarbete med Klarna AB möjlighet att erbjuda dig som kund en extra lång betaltid för dina inköp. Uppläggningsavgift 29 kr per köptillfälle, inga övriga avgifter tillkommer.
Alla köp under kampanjperioden hamnar på en samlingsfaktura som kommer ut på slutet av kampanjperioden.
När du mottagit fakturan kan du själv välja att betala hela beloppet på en gång, eller att delbetala köpet. Väljer du att delbetala ber vi dig om att läsa villkoren för mer information om vad det innebär.
www.Klarna.se

PAYPAL

Betala snabbare och säkrare genom att använda PayPal. Du kan välja att finansiera din betalning från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal konto. För mer information gå till www.PayPal.se.

POSTFÖRSKOTT

Beställningar som görs mot postförskott betalas kontant vid hämtning av paketet på postens utlämningsställe. Du hämtar ditt paket genom att använda den avisering du tidigare mottagit. Antingen SMS eller pappers-AVI.

Trustly - Direktbetalning med bank

Betala direkt från din internetbank. Trustly kommer att upprätta en säker anslutning till din internetbank och du kan då betala snabbt och säkert utan att lämna denna webbplats. Betalalternativet är gratis och du behöver inte registrera dig. Däremot behöver du använda dina inloggningsuppgifter till din internetbank för att betala med Trustly. För mer information: www.trustly.com

RABATTER OCH PRESENTKORT

Procentrabatter, såsom exempelvis studentrabatter, gäller inte på rea-artiklar. Våra kampanjer går inte att kombinera med varandra och du kan inte använda två olika presentkort eller rabattkoder på samma order.

Om du har en rabattkod eller ett presentkort använder du den i kassan. Skriv in koden och tryck på knappen aktivera när du kommer till kassan, då dras summan automatiskt från slutsumman. Om koden täcker hela beloppet på ordern blir detta ditt betalsätt. Täcker den/det en mindre del väljer du själv ett av våra andra betalsätt för resterande summa på ordern.

Leveranser

I kassan kan du välja bland de leveranssätt som är tillgängliga för din region och se vilka leveranstider som gäller. Vi strävar efter att alltid ha alla våra varor i lager. Skulle en produkt inte finnas tillgänglig för omgående leverans så framgår det tydligt på produkten och i kassan. Om vissa delar av din order inte kan levereras omgående får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig ordna en delleverans eller en liknande vara.  Kan vi inte hålla avtalad leveranstid på grund av att varan tagit slut kontaktar vi dig. Om paketet inte kommit fram, ska du meddela oss detta inom 14 dagar från beställningsdatumet.  Du kan häva ditt köp utan kostnad om vi inte uppfyller leveransvillkoren. Vid storhelger, högtider och trafikstörningar kan ditt paket försenas. Observera att ändringar i leveranser kan ske i samband med helgdagar.
 
När en order lämnar vårt lager får du ett e-mail som meddelar att din vara är på väg. Om du vill spåra paketet kontakta kundtjänst för kollinummer och gå till till www.posten.se och ange ditt kolli-id. Har du frågor/problem kring din leverans, ring posten på 020 23 22 21, och uppge ditt kolli-id.

ExpressFrakt - Dagen efter leverans

Om du beställt innan kl. 17.00 måndag till torsdag mottar du din beställning nästkommande vardag kl. 10.00*. Beställningar gjorda med expressleverans fredagar efter kl. 17.00 fram till och med måndag kl. 17.00 skickas på måndag för leverans tisdag. Posten kör ut din expressbeställning och levererar den i din brevlåda eller brevinkast. Om paketet är skrymmande och du inte finns tillgänglig för hemleverans görs ett nytt försök till utlämning senare samma dag. Misslyckas också den utlämningen skickas en avi nästkommande vardag med information om var du kan hämta ut din försändelse. Tänk på att kontaktuppgifter såsom telefonnummer och portkod kan vara bra information för din brevbärare att ha tillhanda då den ska nå dig med din expressbeställning.
*Tiden för utdelning kan variera lite från ort till ort. 

Standardfrakt 1-3 vardagar

Beställ innan kl. 15:00 måndag – fredag så skickas din beställning samma dag. Vanligtvis kommer din försändelse hem till din brevlåda tillsammans med din vanliga post 1-3 vardagar efter att beställningen skickats från oss. Är paketet skrymmande eller har ett högt ordervärde skickas det direkt till närmaste postombud. Du hämtar då enkelt ut det med en avi.

Postförskott 1-2 vardagar 50 kr

När du beställer med postförskott betalar du när du hämtar ut dina produkter på utlämningsstället. Leveranstiden på ett postförskott är 1-2 vardagar. Du får en avi med ditt kollinummer när ditt paket är framme, antingen på SMS eller i pappersformat till din brevlåda. För att hämta ut ditt paket behöver du kollinumret samt legitimation. 
Postförskottsavgift på 50 kr tillkommer alltid. Paketet finns på ditt utlämningsställe i 14 dagar.
 
Paket som inte hämtas ut
Har du valt postförskott som fraktsätt finns dina varor kvar på utlämningsstället i 14 dagar. Varor som inte hämtas ut returneras till oss. För beställt paket som inte uthämtas inom angiven tidsram debiteras du kostnader för returfrakt, expeditions- och hanteringsavgift. Dessa kostnader uppgår för närvarande till 250 kr.   

Leverans av farligt gods

En del av våra produkter innehåller lättantändliga ämnen och är därför belagda med leveransrestriktioner. Detta gäller t.ex. borttagningsmedel för löshår. Dessa produkter omfattas av särskilda leveransavtal vilket gör att transporten av paketet inte kan hanteras som resterande produkter. 

Paketet skickas som ”Mypack Home” där du kontaktas av posten för att välja en dag för hemleverans. Paketet levereras på vald dag mellan 08-17. Vid leverans behöver du kunna uppvisa legitimation. Om annan person tar emot paketet behöver denne uppvisa egen samt din legitimation. Om du inte skulle vara hemma under överenskommen dag skickas en avi med information om var paketet kan hämtas. Ni kan också boka en ny leverans med posten, detta mot en avgift på 275 kr. 
 
Om du önskar returnera eller byta produkter som innehåller lättantändliga ämnen behöver du också vara medveten om att det föreligger särskilda transportkrav. Här kan du läsa mer om dem >>

Retur, ångerrätt, byte och reklamation

Vi på Rapunzel vill att du som konsument ska känna dig trygg att handla hos oss, därför har du alltid rätt att ångra ditt köp, byta din vara och reklamera fel till oss. Vid utnyttjandet av bytes-/ångerrätten står du själv för eventuell fraktkostnad för återsändandet av varan och är ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering av varan än vad som är nödvändig för att fastställa varans egenskaper och form. Har du fått en felaktig eller defekt vara återbetalar vi dig för returfraktkostnaden. Vid frågor når du oss här >>

Returer

Alla returer skall returneras enligt följande:
  1. Packa varan väl i samma paket/påse som den kom i. Alternativt använd egen förpackning/låda.
  2. Använd vårt förtryckta returformulär som du hittar här >>
  3. Skicka retursedeln tillsammans med din order till Rapunzel of Sweden AB, Box 3174, 903 04 Umeå
  4. Lämna in paketet på närmsta postkontor. Behåll kvittot.

Retur av farligt gods

En del av våra produkter innehåller lättantändliga ämnen och är därför belagda med särskilda retur- och leveransrestriktioner. Detta framgår i informationen om produkten och gäller t.ex. borttagningsmedel för löshår. Kontakta vår kundtjänst vid retur eller byte av farligt gods. Du når dem alla vardagar mellan 09-17. 

Telefon: 090-70 60 70

Ångerrätt

Om du vill häva ditt köp eller returnera din beställning, ber vi dig skriftligen meddela oss detta inom 14 dagar från att du tagit emot varan. Detta görs genom vårt returformulär eller per e-post, på Konsumentverkets hemsida finns även ett standardformulär för utövande av ångerrätten. Du har ytterligare 14 dagar på dig att returnera varorna. Vi kommer att göra en återbetalning, företrädesvis med samma betalsätt som du använde vid beställningstillfället (eller, om betalning ännu inte har erlagts för de aktuella varorna, se till att returen återspeglas i saldot på ditt konto), snarast möjligt. Detta dock senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om hävande av köp och under förutsättning att vi har fått tillbaka varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna. Vid utnyttjandet av bytes-/ångerrätten står du själv för eventuell fraktkostnad för återsändandet av varan och är ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering av varan än vad som är nödvändig för att fastställa varans egenskaper och form.

Returfrakt

Vid alla returer är du ansvarig för att varan når oss, och om inte annat anges, även för fraktkostnaden. Är din order felexpedierad eller felaktig återbetalas returfrakten. Vid byten står Rapunzel för frakten för dina nya varor.

Återbetalning

Om du debiterats för varorna får du en återbetalning som inkluderar standardfrakt-kostnaden, expressfrakter eller frakt som inte är standard återbetalas inte. Behåller du delar av din order och endast delvis häver din beställning, återbetalas inte standardfrakt-kostnaden.


Rapunzel garanterar att erlägga återbetalning, eller om du föredrar att byta ut varan, i enlighet med ångerrätten. Hela varan återbetalas under förutsättning att varan returneras i orört skick (samma skick som vid leveransen till dig). Detta innebär att varorna inte får ha skadats, smutsats, tvättats, ändrats eller burits samt att eventuella märken och etiketter är intakta. Om varan är i förändrat skick kommer en bedömning på värdeminskning att göras. Värdeminskningen återbetalas inte.


Om du har mottagit en defekt vara ska du omgående meddela Rapunzel detta och returnera varan i enlighet med returinformationen ovan. För varor som bedöms vara behäftade med defekt gör Rapunzel en fullständig återbetalning. Bestämmelserna häri begränsar inte gällande lagstadgade rättigheter. Vid påbörjad tjänst gäller ångerrätten för återstående del av icke påbörjad tjänst.

Reklamation

Om du anser att en produkt är defekt eller felaktig kontakta gärna oss eller reklamera varan. När varan är Rapunzel tillhanda gör vi en bedömning om varans status. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar t.ex. inte fel orsakade av normalt slitage eller felaktigt användande, eller då du ändrat varans ursprungskick (t.ex. alla typer av färgbehandling).
Vid en reklamation bedömer vi varans beskaffenhet och produktens beräknade livslängd tas i åtanke. Läs mer här >>

Om varan efter granskning bedöms som defekt/felaktig ersätts du i första hand ny vara. Om ny vara inte kan skickas återbetalas totalbeloppet inklusive expeditions- och fraktkostnader.

Vid reklamation av insättning av hår ber vi dig kontakta den person/salong som utfört arbetet, då denne står ansvarig för att arbetet utförts korrekt.

För att Rapunzel ska kunna bedöma den reklamerade varan ska hela varan återsändas, detta tillsammans med en utförlig beskrivning av felet och hur varan används. Om inte hela varan/ordern kommer i retur till oss kan vi inte göra en fullständig bedömning av varans fel och kan endast bedöma och eventuellt återbetala för den del vi fått tillhanda. Vid en reklamation av felaktig/defekt vara är du som kund kostnadsbefriad, Rapunzel står för fraktkostnader för returen mot uppvisat kvitto. Vänligen skicka med kvitto- eller kopia av kvitto, för fraktkostnad. Reklamation till Rapunzel ska göras inom skälig tid från det att kunden mottagit ordern.

 

Klicka här för att skriva ut din reklamationsblankett >>


Om du som är privatperson mottagit en felaktig produkt har du rätt att reklamera varan inom tre år från att du tog emot varan, och senast inom två månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet.

Produktansvar

Rapunzel avsäger sig allt ansvar för hur produkten används och omhändertas till köparen. Köparen har själv fullt ansvar för hur produkten används, och måste själv kontrollera eventuella allergier eller fel. Rapunzel rekommenderar alltid att produkterna används på det sätt som anges i produktinformationen på hemsidan. Aktuell information är endast den information som visas på Rapunzels officiella hemsida.

Privat Policy

Vi följer personuppgiftslagen (PUL). I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter enligt PUL i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt personuppgiftslagen rätt att få tillgång till den information som vi registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i sådana fall via e-post.

Här kan du läsa mer om vår sekretesspolicy och cookies.

Force Majeure

Rapunzel ansvarar inte för försenade prestationer som orsakas av omständigheter som ligger utanför Rapunzels rimliga kontroll. Vid force majeure har Rapunzel rätt till extra tid för att uppfylla sina åtaganden. Exempel på sådana omständigheter är, men är inte begränsat till strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof. Om en sådan omständighet varar mer än två månader, har båda parterna rätt att säga upp avtalet utan den andra parten och/ellerhar rätt att få ersättning eller skyldighet att lämna ut ersättning.