Vi använder cookies. Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies.
Mer info
Jag förstår
Trygg E-Handel
SEK
  • $ USD
  • £ GBP
  • € EUR
  • SEK
  • NOK
  • DKK
  • € EUR
  • € EUR
  • € EUR
  • PLN
  • € EUR
  • € EUR
Rapunzel of Sweden - Ledande inom löshår och hårförlängning
Din varukorg
Din varukorg är tom

Frågor & Svar


Betalning & Leverans
Vilka betalsätt kan jag använda?
Kort
Säker kortbetalning med VISA och Mastercard.
 
Postförskott
Betala när du hämtar ut paketet.
 
PayPal
PayPal är en så kallad virtuell plånbok, ett smidigt och enkelt sätt att handla på Internet.
 
Förskottsbetalning (ej Sverige)
När du valt förskottsbetalning får du upp en ruta som beskriver hur du går tillväga för att överföra pengarna.
 
Faktura
Om du har frågor angående din faktura är du välkommen att kontakta Klarna som hanterar vår fakturering:
08-120 120 10 eller www.klarna.se
 
Har du frågor angående något av våra andra betalsätt är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Hur lång är leveranstiden?
Beroende på vilka länder och fraktsätt som vi använder så är leveranstiden olika, se nedan:
 
Leverans inom Sverige
Standardfrakt är 1-3 vardagar.
Postförskott 1-2 vardagar.
Expressfrakt 1 vardag.
 
Leverans till Finland
Standardfrakt 2-4 vardagar. Tyngre försändelser skickas som paket vilket kan ge fördröjd leveranstid. 2- 6 vardagar.
UPS Express 1-2 vardagar. 
 
Leverans till Norge
Standardfrakt 3-5 vardagar.
 
Leverans till Tyskland
Standardfrakt 4-7 vardagar. 
UPS Express 1-2 vardagar.

Leverans till Danmark
Standardfrakt 2-4 vardagar.
Tyngre försändelser skickas som paket vilket kan ge fördröjd leveranstid. 2- 6 vardagar.
UPS Express 1-2 vardagar.
 
Leverans till Spanien
Standardfrakt 4-7 vardagar.
UPS Express 1-2 vardagar
 
Leverans till Polen
Standardfrakt 4-7 vardagar.
UPS Express 1-2 vardagar.
 
Leverans till England
Standardfrakt 3-5 vardagar.
UPS Express 1-2 vardagar. 

Leverans inom EU
Standardfrakt 4-8 vardagar.
UPS Express: 1-2 vardagar gäller följande länder förutom ovan nämnda: Belgien, Frankrike, Irland, Italien, Holland, Schweiz, Österrike.
Till övriga länder inom EU gäller UPS Express 1-4 vardagar.
 
Leverans utanför EU
Leveranstiden varierar beroende på land.
UPS Express 1-4 vardagar. 
Var levereras mitt paket?
Vanlig leverans med summa under 1500 SEK
Varorna kommer att levereras till din brevlåda. Om paketet är för stort kommer det istället att skickas till ett utlämningsställe. Då aviserar posten dig via brev, e-mail eller sms, om ett mobilnummer angivits.

Vanlig leverans med summa över 1500 SEK
Varorna kommer att levereras till det utlämningsställe som ligger närmast dig (Icabutik, bensinstation el dylikt). Posten aviserar dig via brev, e-mail eller sms, om ett mobilnummer angivits.

Postförskott
Paketet levereras till det utlämningsställe som ligger närmast dig. Har du valt till tjänsten "sms avisering" kommer du att motta ett sms när paketet ankommit. Annars aviserar posten dig via brev eller till den mailadress som du angivit. 

Expressleverans
Om du beställt innan kl. 17:00 en vardag, så levereras varorna hem till dörren mellan kl. 8-12 följande vardag. Har du inte möjlighet att vara hemma under denna tid kommer posten att lämna paketet i brevlådan. Är paketet för stort aviseras paketet på eftermiddagen till ett utlämningsställe där du då får hämta det.
Det saknas varor/jag har fått fel vara. Hur gör jag?
Om du mottagit en felaktig vara måste denna sändas åter till oss. När vi mottagit varan kommer vi att ersätta den med rätt vara och leverera den till dig utan extra kostnad. 

Har du mottagit felaktigt antal varor vill vi att du gärna kontaktar vår kundtjänst gör detta snarast möjligt så att vi kan åtgärda problemet.
Jag har beställt en vara som är slut, när kan jag väntas få den levererad?
På vår hemsida anger vi ett ungefärligt datum på när varan förväntas finnas i lager igen. Vill du veta ett mer exakt datum på när din vara förväntas levereras är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Retur, byte & reklamation
Hur gör jag en reklamation?
Om du känner dig missnöjd med en vara har du möjligheten att reklamera varan hos oss.  För att kunna göra en reklamation måste allt hår/produkten skickas in tillsammans med den reklamationsblankett som du hittar här: Rapunzel reklamationer. Om du inte har någon skrivare hemma går det också bra att lämna informationen handskriven på ett vanligt A4 papper. 
När varan inkommer till oss så undersöker vi den och sedan återkommer vi med svar om reklamationen beviljas eller ej, detta kan ta upp till två veckor. Om reklamationen godkänns så betalar vi även tillbaka fraktkostnaden om kvitto finns på vad du betalat.
Ångrat köp eller byte. Hur gör jag en retur?
Om du har köpt en vara och känner att t ex färgen inte passar, så kan du byta varan eller ångra köpet.
Klicka på denna länk så hittar du all information, och även returblanketten, som du behöver för att kunna skicka en vara åter till oss. Om du inte har någon skrivare hemma så går det bra att lämna informationen handskrivet på ett vanligt A4 papper. Returkostnaden står du själv för.
Presentkort & Rabatter
Har du rabatt- eller presentkort?
Om du har ett presentkort eller en rabattkod (med bokstäver) anger du detta i kassan innan du betalar. Ett exempel på hur detta kan se ut ser du nedan. Du kan bara använda ett presentkort åt gången vid varje beställningstillfälle.

Har du rabatt- eller presentkort?
Behandling av det köpta håret
Vilken kvalitet och metod passar mig?

Beroende på hur tjockt eller tunt ditt eget hår är rekommenderar vi olika metoder. Om du är osäker så boka gärna en gratis konsultationstid via dessa länkar: Boka Umeå,  Boka Stockholm, Boka Göteborg eller kontakta vår kundtjänst. På konsultationen får du råd av våra frisörer om vilken metod och vilket hår som passar dig, samt vad det skulle kosta.

Men du kan även maila en bild på ditt eget hår med en beskrivning till: info@rapunzelofsweden.com så får du hjälp av våra skickliga kundtjänstmedarbetare.

 

Ta även en titt på våra instruktionsfilmer för att se de olika metoderna: Instruktionsfilmer

Hur långt hår bör jag ha för att kunna göra en hårförlängning?

Vi rekommenderar att man bör ha minst tio centimeter av det egna håret. Detta för att kunna göra en fin förvandling med en så bra övergång som möjligt från ditt hår till ditt nya löshår. 

Hur länge håller håret/insättningen?
Hållbarheten på ditt löshår varierar beroende på vilken kvalitet du har valt, och hur du själv skött om ditt löshår. Vi rekommenderar att man sätter om en permanent förlängning inom 5-7 veckor, detta för att det egna håret ej ska växa ut för långt. Här kan du läsa mer om våra löshårskvalitéer.  Håret förväntas också hålla längre om man sköter det på rätt sätt och använder sig av våra produkter specialanpassade för löshår.
Hur tar jag ut mitt hår?

Beroende på vilken metod du valt att använda dig av är ser också borttagningen olika ut.

 

Nail Hair

Använd en finräfflad tång utan värme och denna remover: Borttagning Nail Hair

Börja med att knäcka sönder fästena, lägg sedan på removern och bearbeta upp fästet med hjälp av tången från alla håll och kanter, tills du märker att fästet expanderar och du kan dra ur slingan.

 

Silikonträns

Använd denna remover: Borttagning Silikonträns                

Börja med att lägga på remover, luckra sedan upp ytan mellan fästet. Använd en pinnkam. Kamma därefter ut förlängningen.

 

Quick & Easy

Använd en pinnkam och denna remover: Borttagning Quick & Easy

Borttagningen är densamma som på Silikontränsen.

 

Hårträns

Har du använt hårträns ska du använda denna remover: Borttagning hårträns

Borttagningen är densamma som på Silikontränsen.

 

Microringar

Har du använt dig av mikroringar ska du använda dig av denna tång: Tång för borttagning

Använd den för att öppna upp mikroringarna och dra sedan ur slingan.

 

Ta gärna inspiration och hjälp från våra instruktionsfilmer

 

Kan jag bada i klor, saltvatten eller bastu?
Vi rekommenderar inte att man badar i salt, klorvatten eller bastu med håret utsläppt. Ska man bada i salt eller klorvatten rekommenderar vi att man använder en badmössa. Ska man bada bastu rekommenderar vi att man flätar det egna håret innan bastubadet och återfuktar håret med en inpackning när man tvättar det efteråt. En inpackning som vi varmt rekommenderar är denna.
Kan jag färga/bleka/tona löshåret?
Äkta hår
Vi rekommenderar inte att man färgbehandlar löshåret. Detta då löshåret redan är färgbehandlat. Vi kan heller inte garantera att man får ett önskat resultat efter ytterligare behandling. Väljer man ändå att göra detta sker det på egen risk och all garanti förfaller.

Syntetiskt hår
Det går inte att färgbehandla ett syntetiskt hår. Detta då håret är gjort av syntetiska fibrer och en färgbehandling är för stark för just denna typ av kvalitet.
Kan jag permanenta mitt hår?
Eftersom vätskan man använder när man permanentar är för stark för löshåret rekommenderar vi inte att man permanentar håret. Väljer man att ändå göra det sker det på egen risk och all garanti förfaller.
Mitt löshår sitter inte fast. Varför, och vad gör jag nu?
Om håret inte sitter som det ska kan det bero på en rad olika faktorer. Vanligast är att insättningen är felaktigt gjord (att man fäst löshåret med hjälp av för stor, eller liten mängd, av det egna håret). Exempel på andra bidragande faktorer är: Vilka produkter man använder, om man färgbehandlat håret eller om man t.ex. badat bastu. 
Har du gjort förlängningen på en salong rekommenderar vi att du kontaktar dem i första hand. Har du gjort förlängningen själv eller med hjälp av en vän ber vi dig att kontakta vår kundtjänst så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. 


Vilken hårfärg ska jag ha?
Om du är osäker på vilken hårfärg du ska beställa så har du möjligheten att låna hem vår färgkarta. Du hittar den här: klicka här för färgkarta. 

Du har även möjligheten att mms:a en bild till: info@rapunzelofsweden.com eller bifoga en bild i ett mail till oss på vår kontaktsida. Då är det mycket lättare för oss att hjälpa dig att utse vilken hårfärg som passar just ditt hår.
Salonger
Hur hittar jag till salongen?
Stockholm:
Åk tunnelbanans Gröna linje till Hötorget (en station fårn T-centralen).

Gå sedan mot Blodcentralen, åk en rulltrappa upp och sväng vänster. När du kommer till SATS stig på rulltrappan.

Sväng sedan vänster igen och ta ytterligare en rulltrappa upp, du kommer då bland annat att se en Sushi restaurang och snabbmatskedjan Subway, efter detta går du mot MOOD gallerian väl där så befinner du dig på Regeringsgatan.

Vid Espresso House svänger du sedan vänster och nu kan du förhoppningsvis se Rapunzel Stockholm. 

Om inte så ligger salongen mittemot 7-Eleven. 

Kommer du från Kungsträdgården hittar du till salongen genom att gå mot NK ta sedan gatan som ligger mellan HM & NK uppåt. Om du håller vänster sida längs den gatan kommer du att komma fram till Rapunzel Stockholm efter ca 5 minuter.

Rapunzels salong ligger granne med kontor AB och vid Wella.

 
Om du har problem att hitta ring till: 08-519 770 70
 
Göteborg:
När du kommit ut från centralstationen går du över en bro, denna bro går över kanalen som går igenom Göteborg.
Håll utkik efter Radisson Blue Hotel och smågatan bakom hotellet, där ligger salong Rapunzelofsweden.
 
Har du problem att hitta till oss är du välkommen att kontakta oss på: 031-15 45 46. 
 
Malmö:
Från centralstationen: Ta buss 2 mot Lindängen eller buss 8 mot Kastanjegården till hållplatsen Davidshall. Gå tillbaka från det håll bussen kom och ta andra gatan till höger in på Storgatan. Här ligger salongen på höger sida efter SF-biografen. 
Alternativ: Ta buss 2 mot Lindängen, buss 8 mot Kastanjegården eller buss 4 mot Bunkeflostrand till hållplatsen Gustav Adolfs torg. Gå längs Södra Förstadsgatan (gågatan), över kanalen och sväng höger in på Storgatan vid Telia. Här ligger Rapunzel Malmö på vänster sida efter Filippa K.  
Från Triangeln: Tågstationen, södra uppgången: Gå längs Rådmansgatan, till vänster om Triangelns köpcenter, gå över Föreningsgatan och fortsätt längs Södra Förstadsgatan (gågatan). Ta vänster in på Storgatan vid Filippa K. Här ligger Rapunzel Malmö på vänster sida direkt efter Filippa K.
 
Har du problem att hitta till oss är du välkommen att kontakta oss på: 040-643 39 88. 
 
Umeå:
Buss: Du har flera olika möjligheter att ta dig från Vasaplan till Norra Obbolavägen 137, dock finns det ingen buss som stannar vid vår adress. Om du åker med lokalbussen är det enklast att åka med buss nummer 125 mot Obbola, hoppa av på Lärlingsgatan och gå sedan ca: 300 meter då är du framme.
Du kan även åka buss 4 mot Stöcksjö den går också förbi Lärlingsgatan men den går mer sällan endast 2 tider på eftermiddagarna. 
Åker du med flygbussen hoppar du av på Alviksgränd och går ungefär ca 400 meter till Rapunzels salong.
Om du åker med buss 6 eller 9 stannar hoppar du av på Kolbäcksvägen och går ungefär 2 km tills du är framme.
Rapunzels salong är belägen inom samma område som Restaurang Times Kitchen och företaget Sharp. När du är inne på detta område två kommer du att se en skylt som pekar på i vilket hus vi befinner oss.
Bil: Det finns många olika färdvägar för att ta sig till Rapunzel med bil. Sök gärna efter adressen Norra Obbolavägen 137 på valfri vägbeskrivningssajt på webben så får du en mer utförlig information.
 
Om du har problem att hitta ring till: 090- 70 68 92
 
Uppsala: 
Rapunzel Uppsala ligger ca 5 minuters gångavstånd från Centralstationen. Från Centralstationen korsar du Kungsgatan snett höger mot city och stora torget. Du kommer att passera Pressbyrån, fortsätt då mot Fyrisån. Vid ån, sväng höger innan bron, ca 150 meter. Där hittar du Rapunzel Uppsala.
Salongen ligger mittemot Restaurang Iberico och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. 
 
Om du har problem att hitta kan du också kontakta oss på tel:  018-410 82 32
 
I våra salonger kan du:
Sätta in löshår i olika metoder, köpa löshår och få hjälp med vilken färg som passar dig bäst, boka in en konsultationstid för att få hjälp med vilket hår, kvalitet och färg som skulle passa dig och ditt hår bäst. Om du har bokat in en tid för en förlängning kan du köpa håret på plats direkt i salongen på den bokade tiden. Om du har en speciell färg på din hårfärg är det alltid bättre att boka in en konsultation för att se om vi har någon färg som passar just dig.
Vill du att vi hjälper dig att boka in en tid eller har frågor angående förlängningar eller liknande är du välkommen att kontakta oss på info@rapunzelofsweden.com eller 090-70 60 70
Kan jag köpa håret direkt i salongen?
Det går bra att komma in till någon av våra salonger och köpa håret på plats direkt i salongen. Vi har dock ett begränsat urval av produkter och lager i våra salonger så vi kan inte garantera att allt finns på lager.