FAQ

BETALNING, LEVERANS OCH GARANTI

Vi erbjuder kortbetalning, Swish, Klarna Direktbetalning, Klarna Delbetalning och Klarna Faktura för privatpersoner. Företagskunder kan använda kortbetalning och företagsfaktura. 

Om du har en rabattkod skriver eller kopierar du in den i kassan. Efter att du klickat på ”Har du en rabattkod?” kan du skriva in koden och bekräfta den igenom att klicka på pilen. Om rabatten inte tillämpas ber vi dig att dubbelkolla rabattkodens villkor.  

Det kan ta upp till 30 minuter innan orderbekräftelsen kommer fram till din mejl. Kolla också igenom eventuella kampanj- och skräpmappar i din e-post klient. Om du inte fått en orderbekräftelse under dagen och du använt rätt mejladress ber vi dig att kontakta kundtjänsten så hjälper vi dig vidare. 

Vi kan hjälpa dig makulera din order om lagret inte har påbörjat hanteringen av den. Vänligen ring eller chatta med vår kundtjänst inom angivna öppettider så ser vi om beställningen kan makuleras.  

Tyvärr har vi inte möjlighet att ändra genomförda beställningar. Vänligen ringa eller chatta med oss så kollar vi om beställningen kan makuleras istället, så att du kan lägga en ny beställning. 

Vi kan inte ändra adress eller mejladress i efterhand. 

Standardfrakt och Budbee: 1–3 vardagar. 

Expressfrakt och företagsfrakt: 1–2 vardagar. 
 
Här hittar du mer information om våra leveranstider. 

På vår hemsida anger vi ett ungefärligt datum på när varan förväntas finnas i lager igen. Vill du veta om det finns ett mer exakt datum på när din vara förväntas levereras är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Det är tyvärr inte möjligt att ordna delleveranser, så hela beställningen skickas när alla produkter finns på lager. 

Du får en leveransbekräftelse inklusive spårningslänk när lagret har packat klart din beställning. Via spårningslänken kan du följa leveransen av ditt paket. Vänligen beakta att det kan ta upp till 48 timmar tills spårningen aktiveras för standardleveranser. 

Om den angivna leveranstiden har passerat och du inte har fått ditt paket än, kan det bero på tillfälliga förseningar hos fraktbolaget. Vänligen avvakta i 3 arbetsdagar och håll dig uppdaterad via spårningen. Om du inte fått ditt paket efter dessa dagar ber vi dig att kontakta vår kundtjänst.

Om du mottagit en felaktig vara måste den sändas tillbaka till oss och du lägger själv en ny order. När vi mottagit varan återbetalar vi dig för den samt ersätter vi dig för returkostnaderna. 

Har du mottagit fel antal varor ber vi dig kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt för att vi ska kunna åtgärda problemet och hjälpa dig. 

Vänligen behåll allt emballage, ta några foton av skadan och skicka fotona tillsammans med ditt ordernummer till info@rapunzel.com så att vi kan hjälpa dig vidare. 

En del av våra produkter innehåller lättantändliga ämnen. Detta framgår i informationen om produkten och gäller t.ex. borttagningsmedel för löshår. Dessa produkter är testade för att säkerställa att de är ofarliga att använda. Dessa produkter är belagda med särskilda leverans- och returrestriktioner. Vid köp av farligt gods blir därför endast vissa leveransalternativ valbara.

Rapunzel of Swedens äkta hår är noga utvalt och kvalitetstestat för att du ska känna dig trygg när du handlar av oss. Därför har vi också garanti på alla våra extensions. För hår i Originalkvalitet (och Basic) gäller garantin i 1 månad och för hår i Premiumkvalitet gäller 5 månader. Garantin täcker att håret inte blir ovanligt tovigt och frissigt. Viss självfall kan förekomma då vi enbart använder oss av äkta hår.
Slitage på grund av styling med värmeverktyg och felaktig skötsel täcks inte av garantin då detta alltid gör skada på både dina extensions och ditt egna hår. Garanti för själva isättningen av extensions gäller enbart när du gjort det på någon av våra egna konceptsalonger i Stockholm, Malmö, Göteborg eller Helsingfors.
 
Som regel har du tre års reklamationsrätt från inköpstidpunkten. Garantitid för produkter med begränsad hållbarhet, vilket inkluderar hårförlängningar, är dock betydligt kortare. Reklamationer kan därför enbart godkännas inom respektive garantitid från det att du mottagit din vara.
 
Skulle du upptäcka något fel på produkten eller har något klagomål är det viktigt att du kontaktar Rapunzel of Swedens kundtjänst så fort som möjligt efter du har tagit emot din vara.

RETUR

Ja, du har 30 dagars öppet köp. När du får hem din produkt får du öppna förpackningen och se om färg, längd och mängd passar. Om produkten inte passa eller om du ångrar ditt köp kan du göra en retur.
För att göra en godkänd retur behöver förhålla dig till dessa regler:
 
  • Hair extensions är en hygienprodukt. Detta betyder att du inte får fästa dina extensions i håret om returen ska kunna godkännas.*
  • Plomberingar såsom guld- eller buntband får inte brytas eller tas bort.
  • Produkten ska vara i originalskick (otestad och luktfri) och packad i originalförpackning med alla tillhörande delar.

*Av hälso- och hygienskäl får hair extensions inte provas i det egna håret. Detta för att produkten ska kunna säljas i originalskick till ny kund.

  1. Packa varan väl i produktens originalförpackning. Skicka tillbaka i samma emballage varan kom i, alternativt eget yttre emballage.
  2. Fyll i returformuläret och returfraktsedeln som bifogats med din leverans.
  3. Bifoga returformuläret tillsammans med din order och tejpa fast returfraktsedeln på paketet.
  4. Lämna in paketet på närmsta DHL-ombud. Spara kvittot.
  5. Vi bearbetar din retur inom 14 dagar efter att vi mottagit den och skickar dig ett mejl när returen är färdigbearbetad.
Ja, det är möjligt men vi rekommenderar att du använder returfraktsedeln du fick med din leverans.
 
Väljer du att göra en retur med egen retursedel rekommenderar vi att du skickar din retur som ett spårbart paket. Vi ansvarar inte för försvunnet paket med egen retursedel.
Vid retur med vår returfraktsedel debiterar vi en avgift på 50kr.
Vid retur med egen fraktsedel står du själv för fraktkostnaden.
Rapunzel behandlar din retur i regel inom 14 dagar. Återbetalning sker med samma betalsätt som användes vid köp: till kreditkort eller via Klarna/PayPal/Swish. Vid fakturabetalning korrigeras/makuleras din faktura.
Vid betalning med Klarna faktura: Meddela Klarna om din retur och be om att få obetald faktura pausad.
En bekräftelse skickas till dig via e-post när returen registrerats hos oss. Återbetalning av godkänd retur tar därefter ca 1-5 bankdagar.
 
Notera att vid högt tryck kan returtiden förlängas, men vi gör allt vi kan för att hantera ditt ärende så fort som möjligt.
 
Vid retur av hela din order återbetalas standardfrakten. Extra tjänster som expressfrakt återbetalas inte.
Vi erbjuder inga byten. Vi rekommenderar att du istället returnerar ordern och lägger en ny beställning.
Är du osäker på vilken färg eller längd du ska välja kan du kontakta vår kundtjänst för en konsultation här.

Ja. Returnera farligt gods på samma sätt som en vanlig retur med vår returfraktsedel. Vid retur på annat sätt än med Rapunzels returfraktsedel, vänligen kontakta kundtjänst.

Ja, det går bra. Skicka med en lapp där du noga beskriver vilken vara som tillhör vilken order. Meddela kundtjänst när du skickat din sampackade order. Ange returens ordernummer.

Tyvärr så är det inte möjligt i dagsläget. Om håret köptes online ska den returneras till följande adress: Rapunzel of Sweden AB, Fanérgatan 14B, 56633 Habo.

REKLAMATION

Är din vara defekt eller ofullständig har du rätt att göra en reklamation. Reklamationer av löshår skall göras inom skälig tid från det att varan tagits i bruk. Är din vara felaktig måste hela varan (alla paket) returneras tillbaka till oss. Bifoga då en full beskrivning av felet på varan. Varan analyseras sedan av vår reklamationsavdelning som kontaktar dig via mejl när ärendet utretts. Varan ska vara torr och ren när den skickas in. Vid en reklamation ersätter vi inte eventuella kostnader som du haft i samband med insättning och/eller borttagning av håret.

Obs! En vara som inte stämmer överens i färg eller längd med ditt eget hår är inte en reklamation. Upplever du att du fått fel färg eller längd ska detta skickas tillbaka som en retur. Läs villkoren för retur under frågan Kan jag returnera min order? ovan.

  1. Kontakta kundtjänst här och meddela om din reklamation. Ange ordernummer. Invänta svar
  2. Packa varan väl i originalförpackning. Alternativt använd egen förpackning
  3. Skriv ut och fyll i vårt förtryckta reklamationsformulär
  4. Bifoga en full beskrivning av felet på varan
  5. Skicka in reklamationsformuläret tillsammans med hela den vara/varor du önskar reklamera
  6. Lämna in paketet på närmsta ombud. Spara kvittot.
 
Vid godkänd reklamation återbetalas returfrakten.
Rapunzel behandlar din reklamation i regel inom 14 dagar. Återbetalning sker med samma betalsätt som användes vid köp: till kreditkort eller via Klarna/PayPal/Swish. Vid fakturabetalning korrigeras/makuleras din faktura.
Vid betalning med Klarna faktura: Meddela Klarna om din retur och be om att få obetald faktura pausad.
En bekräftelse skickas till dig via e-post när returen registrerats hos oss. Återbetalning av godkänd retur tar därefter ca 1-5 bankdagar.
 
Vid godkänd reklamation återbetalas returfrakten.

BUTIK & SALONG 

Här kan du läsa mer om eller boka tid hos någon av våra salonger. 

Ja, det kan du! Vi har dock ett begränsat urval av produkter och lager i våra salonger så vi kan inte garantera att allt finns på lager.  

Tyvärr så är det inte möjligt i dagsläget. Om håret köptes online ska den returneras eller reklameras till följande adress: Rapunzel of Sweden AB, Fanérgatan 14B, 56633 Habo. 

Konsultationen tar 15 minuter och våra skickliga frisörer ger dig råd om vilken metod och färg som passar just dig. Vi kollar tillsammans på ditt utgångsläge, pratar om det önskade slutresultatet och gör en prisuppskattning. Här kan du boka din konsultation. 

Har du erhållit rekvisition via läkare kan du nyttja den i våra salonger för köp av peruk. Kontrollera vilka villkor som gäller för just din rekvisition. 

GENERELLT OM HAIR EXTENSIONS

Rapunzel Premium kommer framför allt från norra delarna av Kina. Rapunzel Original kommer framför allt från Kina eller närliggande länder i Asien. 

Rapunzel Premium 

  • Längre hållbarhet på upp till 6 månader med rätt skötsel 
  • Ofta en brun grundfärg som skonsamt blekts till ljusare nyanser och färgats 
  • Rekommenderas för en permanent isättning som ska hålla länge

Rapunzel Original (Basic)

  • Hållbarhet upp till 5 veckor med rätt skötsel  
  • Ofta mörk till svart grundfärg som bleks och färgas 
  • Rekommenderas för temporära hårförlängningar och för en kortare tid vid permanenta hårförlängningar

Mer information hittar du här.

Vilken metod vi rekommendera beror på din egen hårkvalitet och hur tjockt eller tunt det är. Behöver du hjälp att hitta rätt metod för dig, kan du boka en gratis konsultation i någon av våra salonger. Under konsultationen får du råd och rekommendationer av våra frisörer om vilken metod som passar dig samt vad det skulle kosta. Våra salonger hittar du här

Ta även en titt på våra instruktionsfilmer för att se de olika metoderna.

Är du osäker på vilken färg du ska välja kan du mejla en bild på ditt hår till consultation@rapunzel.com. Där får du hjälp av våra experter att hitta rätt nyans för dig. Läs mer här.

Rapunzel of Swedens extensions är gjorda av äkta hår och beter sig således som äkta hår gör. Detta betyder att färgen på dina extensions inte alltid är exakt likadan och ibland kan skilja sig från produktbilderna. Läs mer om färgskillnader i färgguiden.

Vi rekommenderar att du har minst tio centimeter av friskt, starkt hår. Detta för att kunna göra en fin förvandling med en så bra övergång som möjligt från ditt eget hår till ditt nya löshår.

Det beror på ditt eget utgångsläge, vilken metod du väljer och vad du vill ha för resultat. Du hittar en rekommenderad mängd av paket på varje produktsida. 

Hållbarheten på ditt löshår varierar beroende på vilken kvalitet du har valt, och hur du själv skött om ditt löshår. Rapunzel Premium håller upp till 6 månader och Rapunzel Original upp till 1-2 månader med rätt skötsel. Vi rekommenderar att du sätter om en permanent förlängning inom 6-8 veckor. Detta för att det egna håret ej ska växa ut för långt.  

Beroende på vilken metod du valt så ser också borttagningen olika ut. Vi har sammanställt information om borttagning av löshår och vilka tillbehör som behövs för detta i våra tutorials

Alla extensions innebär visst slitage, det kan dock vara minimalt om produkten sätts in och tas ut på rätt sätt samt sköts korrekt enligt våra skötselråd.

SKÖTA OM HAIR EXTENSIONS

Vi rekommenderar att du alltid använder Rapunzels egna hårvårdsprodukter som är framtagna för just löshår. Med Rapunzels hårvårdsprodukter kan du vara säker på att du ger håret allt det behöver. Kom ihåg att ditt löshår kräver lite extra kärlek för att hålla sig fint så länge som möjligt.

Läs våra skötselråd i detalj här.

Ja, vårt äkta löshår och syntetiska peruker kan du styla precis som vanligt hår. Kom dock ihåg att alltid använda värmeskydd och att inte utsätta håret för mer än 180 grader! Vårt lockiga hår ska du inte använda värmeverktyg på. 

Äkta hår 

Vi rekommenderar inte att du färgbehandlar löshåret. Det beror på att löshåret redan är färgbehandlat. Vi kan inte garantera att du får ett önskat eller lyckat resultat efter ytterligare behandling. Väljer du ändå att göra detta sker det på egen risk och all garanti förfaller. Med färgbehandling avses färgbomb, nyansering, toning, colormask, henna, silverschampo, blekning, färg och liknande.  

Syntetiskt hår 

Det går inte att färgbehandla ett syntetiskt hår. Det beror på att håret är gjort av syntetiska fibrer och en färgbehandling är för stark för just denna typ av kvalitet. 

Nej. Eftersom vätskan som används vid permanent är för stark för löshåret rekommenderar vi inte att du permanentar håret. Väljer man att ändå göra det sker det på egen risk och all garanti förfaller.  

Håret bör inte komma i kontakt med salt- eller klorvatten. Om du vill bada i salt- eller klorvatten rekommenderar badmössa för att skydda håret. Att basta med tejphår rekommenderas inte, då värmen kan göra så att tejpen lossnar. Ska du bada bastu med Keratin Extensions/Nail Hair rekommenderar vi att du flätar det egna håret innan bastubadet och att du återfuktar håret med en inpackning vid tvätt efteråt. 

Ja, det kan det. Därför ska du alltid använda ett UV-skydd innan du exponerar löshåret för stark sol. Undvik kontakt med solkräm och liknande produkter då det kan missfärga löshåret. 

Om håret inte sitter som det ska kan det bero på en rad olika faktorer. Den vanligaste orsaken är att insättningen är felaktigt gjord. Exempel på andra bidragande faktorer är: olämpliga hårvårdsprodukter, om du färgbehandlat håret eller om du t.ex. badat bastu.  

Har du gjort förlängningen på en salong rekommenderar vi att du kontaktar dem i första hand. Har du gjort förlängningen själv eller med hjälp av en vän ber vi dig att kontakta vår kundtjänst så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.